[vc_row][vc_column][vc_single_image image=”1383″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1499777628151{background-color: #ffffff !important;}”][vc_column][vc_column_text]

De aanpak van de Green Deal Schone Stranden is er op geënt om een netwerk op te bouwen langs de kust waar alle stakeholders elkaar snel en makkelijk kunnen vinden. De Green Deal faciliteert hierin als platform waar het netwerk op kan bouwen en stimuleert innovaties. Het opbouwen van een dergelijk netwerk vereist tijd en inspanning. Enerzijds om alle stakeholders te betrekken, anderzijds om een wederzijds vertrouwen op te bouwen die een duurzame samenwerking mogelijk maakt.

Een belangrijk gegeven is dat de verschillende belangen groepen vanaf het begin zijn vertegenwoordigd in de regiegroep. De Regiegroep bestaande uit zes partners vormen de basis voor het platform waar het netwerk op wordt gebouwd. Rijkswaterstaat is hierin afgevaardigd namens het rijk, KIMO als vereniging van kustgemeenten, Strand Nederland als belangenbehartiger van Strand ondernemers, Stichting de Noordzee als belangrijkste NGO aan de Noordzee en organisator van de grootste vrijwilligers schoonmaak, Nederland Schoon als kennisinstituut schoon en contact naar de verpakkingsindustrie en tot slot Stichting KMVK als onafhankelijke kwaliteitskeurmerk voor stranden en ondernemingen.

In 2015, het eerste jaar van de Green Deal Schone Stranden, is actief ingezet op het betreken van de kustgemeenten. Hoewel KIMO in de regiegroep als vertegenwoordiger van de kustgemeenten optreed is alle gemeenten toch gevraagd de Green Deal te ondertekenen als uiting van commitment. Veel van de kustgemeenten hebben dit ook gedaan met een lijst van acties die zij in het kader van de Green Deal wilden gaan uitvoeren. Met deze lijsten is voortvarend gestart en veel van de acties zijn hetzelfde jaar nog uitgevoerd. Door op contactmomenten als de Stranddagen en de Schoonste strandverkiezing ook bij de uitgevoerde acties stil te staan begon het netwerk te ontwikkelen en zochten gemeenten elkaar actief op voor informatie uitwisseling.

In 2016 bleken de meeste gemeenten al goed aangehaakt en is de focus verschoven naar de startups en lokale Ngo’s. Langs de kust bestaan veel goede initiatieven om het strand schoon te houden waarbij sommige vooral ideologisch zijn en anderen een volwaardige business case hebben. Voorbeelden van geslaagde initiatieven zijn: Doe Mee Verlos de Zee, Grondstofjutters, Juttersgeluk, Juttersvereniging Ameland, Milieujutter Terschelling & Trashure Hunt. Via de contacten bij de verschillende gemeenten is Juttersgeluk erin geslaagd hun expeditie flink op te schalen langs de Nederlandse kust. Grondstofjutters heeft daarentegen veel baat gehad van de contacten van Strand Nederland bij de paviljoenhouders. Daarnaast zijn de contacten tussen de organisaties en richting het bestaande Green Deal netwerk verstevigd waardoor nieuwe initiatieven makkelijker van de grond komen.

Om de paviljoenhouders te betrekken zijn in de loop van 2016 plannen gemaakt om het My Beach programma van Stichting de Noordzee nieuw leven in te blazen. In begin zal echt gericht worden op de koplopers, de paviljoens met een Green Key of My Beach locatie. Speerpunten bij de koploper paviljoens zijn onder andere de aanpak van zwerfafval en verduurzaming van de bedrijfsvoering. Een logische stap hierin is duurzaam en afval arm inkopen. Door een gezamenlijke vraag van de paviljoens zullen ook de verpakkingsindustrie en de leveranciers in beweging komen.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]