[vc_row][vc_column][vc_single_image image=”1381″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1499777732270{background-color: #ffffff !important;}”][vc_column][vc_column_text]

Kennisoverdracht is een van de speerpunten binnen de Green Deal Schone Stranden. Enerzijds wordt het netwerk verder ontwikkeld om goede en efficiëntie kennisuitwisseling en afstemming mogelijk te maken. Anderzijds wordt het netwerk ook verstevigd door actief kennis te delen en de bestaande contacten te benutten. De kennisoverdracht wordt op een aantal manieren ingestoken via: stranddagen, artikelen, digitale media en wedstrijden.

CONTACTDAGEN


Per jaar worden een aantal dagen georganiseerd die betrekking hebben op het strand. Op deze dagen wordt vanuit de partners van de Green Deal aandacht besteed aan een schoon strand en duurzaam ondernemen. Voor deze dagen wordt geprobeerd zoveel mogelijk stakeholders uit te nodigen, door mensen uit verschillende achtergronden te betrekken komt er een vruchtbare discussie op gang en krijgen deelnemers de mogelijkheid om van elkaars situatie te leren.

Stranddagen

Jaarlijks wordt het strandseizoen geopend tijdens de stranddagen. In 2016 werden deze georganiseerd in Kijkduin (Gemeente Den Haag). De primaire organisatie ligt bij Strand Nederland met ondersteuning van Nederland Schoon. Op deze dagen wordt tevens de vergadering van de blauwe vlag georganiseerd en dit jaar voor het eerst de bestuursvergadering van KIMO. Op de stranddagen komen meestal veel strandondernemers, gemeentelijk beleidsmedewerkersen NGO’s, leveranciers, mensen met innovatieve ideeën, en andere stakeholders.

Tijdens de stranddagen werd een informatieve sessie georganiseerd door Nederland Schoon en verzorgde KIMO een drietal workshops: Peuken, Evenementen, Afvalscheiding. Daarnaast werd tijdens een excursie naar Scheveningen het materieel van de gemeente getoond waaronder de Beachcleaners en de Moloch bakken.

Schoonste strandenmarkt

Ook de uitreiking van de schoonste strandverkiezing is een evenement waar veel beleidsmedewerkers op af komen. De gemeenten strijden immers hard voor de titel van schoonste strand die elk jaar extra bezoekers met zich mee brengt. Een goede reden om tijdens de uitreiking, die steevast plaatsvindt in het schoonste paviljoen van dat jaar, meer informatie te verschaffen over het schoonhouden van stranden. Om dit op een informele relaxte sfeer te doen is dit jaar gekozen voor een informatiemarkt waarbij men bij verschillende kramen tips ideeën en middelen voor een schoon strand kon bekijken. Door de open setting bleef daarnaast volop tijd en mogelijkheid om onderling te netwerken en expertise uit te wisselen. Ook is er dit jaar een brede brainstorm sessie geweest over de meerwaarde, potentie en mogelijkheden van een vernieuwd MyBeach programma. Op basis van deze uitkomsten zal in 2017 worden begonnen met de uitrol van dit nieuwe programma.

VERKIEZINGEN & WEDSTRIJDEN


Schone stranden staan centraal in de verkiezing van Nederland Schoon voor het Schoonste Strand. Bij deze verkiezing geldt de waardering van de ANWB inspecteur voor 75%. De 25% komt voort uit publieksstemmen. Al jaren scoren de Zeeuwse stranden erg hoog. Voor veel gemeenten, paviljoenhouders en reddingbrigaden is de score een serieuze aangelegenheid en wordt er ook hard gewerkt om hoog te eindigen. Een strand dat hoog eindigt kan ook rekenen op meer toeristen

Naast de Schoonste Strandverkiezing is er tevens een verkiezing voor Beste Strandpaviljoen van Nederland. Hierbij zijn duurzaamheid en Schoon zowel criteria als subklassen. Zo is er ieder jaar een schoonste paviljoen van Nederland en een Duurzaamste paviljoen van Nederland. Al deze verkiezingen stimuleren de samenwerking tussen paviljoen en gemeente voor schone stranden.

COMMUNICATIE


Vanuit de regiegroep zijn er in 2016 6 nieuwsbrieven naar de partners gezonden. In de nieuwsbrief wordt aandacht besteed aan actuele ontwikkelingen, zoals nieuw initiatieven of interventiemiddelen. Daarnaast is er altijd ruimte voor succesverhalen van de partners, de plaatsing van nieuwe jutbakken, de start van een schoonmaak etc.

Naast de Green Deal Schone Stranden Nieuwsbrief wordt er volop gebruik gemaakt van de bestaande communicatiekanalen van de partners. In de KIMO nieuwsbrief die zesmaal per jaar verschijnt staat altijd een stuk over de Green Deal Schone Stranden. Strand Nederland besteed altijd een vrije pagina in Strand Magazine aan de Green Deal. Strand Magazine bereikt met meer dan 500 oplages alle kustgemeenten en paviljoens en wordt veel gelezen.

Zowel de Green Deal Schone Stranden nieuwsbrief als die van KIMO zijn digitaal. Om nog beter digitale ondersteuning te bieden aan de Green Deal Schone Stranden is door Strand Nederland en KIMO een website ingericht, www.schonestranden.nl

Verder wordt informatie over het schoon houden gedeeld via de kenniswijzer zwerfafval en Supporter van Schoon.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]